Projekt sleduje tyto hlavní cíle: Tématicky stratifikovat interdisciplinární výzkum hudební kultury a posílit aplikaci ICT ve výzkumu. Zvýšit konkurenceschopnost cílové skupiny v oblasti odborných a jazykových kompetencí. Vytvořit pravidelné publikační platformy pro prezentaci výsledků výzkumných aktivit v anglickém jazyce. Vytvořit databázi výzkumných projektů a jejich autorů v ČR zaměřených intencionálně na hudební kulturu i s interdisciplinárním přesahem jako zdroj a tematicko-metodologický pramen současných výzkumných projektů. Uskutečnit celostátní soutěž o nejpůvodnější výzkumný projekt studentů Mgr. a Ph.D. studia. Cílová skupina je tvořena vybranými studenty (budoucími vědecko-výzkumnými pracovníky) a akademickými (vědecko-výzkumnými) pracovníky nejen z fakult UP, ale také Ostravské univerzity, Univerzity v Hradci Králové, Masarykovy Univerzity v Brně, UJEP v Ústí nad Labem, JU v Českých Budějovicích a Západočeské Univerzity v Plzni, JAMU v Brně, AMU v Praze a ČVUT v Brně.
Do systémových opatření s dlouhodobým účinkem na cílové skupiny spadá:
V oblasti zvýšení flexibility, mobility a uplatnitelnosti cílové skupiny na trhu práce projekt přispěje v těchto aspektech:
Přidaná hodnota spočívá v kvalitativním i kvantitativním posunu výzkumu ve sledované oblasti, který prozatím v českém kontextu existují velmi sporadicky, byť v mezinárodním kontextu představují velký podíl v muzikologickém interdisciplinárním bádání. Potvrzuje to obsah jak zavedených hudebně psychologických časopisů (Psychology of Music, Research in Music Education), tak i nověji etablovaných, které jsou interdisciplinárně zaměřeny od samého počátku (Music Perception). Dokládá to také existencí národních a mezinárodních společností a konferencí, které tyto společnosti pořádají.
Přidanou hodnotu představuje napojení výzkumu v oblasti hudby na nové odborné výzkumné centrum na PdF UP.
Významný posun spočívá ve standardizaci publikačních výzkumných výstupů do anglického jazyka.
Mnohé interdisciplinární výzkumy mají inovativní dopad do umělecké a školní praxe či akustické ekologie. Jedná se kupříkladu o aplikaci binaurálních výzkumných metod a teorií senzorické a hudební konsonance na výchovu hudbou v období raného dětského věku, aplikaci akustických témbrových elektro-kompozicí v muzikoterapeutických aktivitách, využití videokymografie na odstraňování problémů při fonaci, akustických a neurologických měření vlivu přenosných přehrávačů MP3 na auditivní citlivost současné dětské a adolescentní populace atd.
Jméno | Pracoviště | Funkce |
Prof. PaedDr. Jiří Luska, CSc. | PdF UP | Hlavní řešitel |
Prof. MUDr. Ing. Petr Hluštík, Ph.D. | LF UP | Odborný garant se zaměřením na lékařské vědy a hudbu |
Doc. Mgr., MgA. Vít Zouhar, Ph.D. | PdF UP | Odborný garant se zaměřením na aplikaci ICT v hudbě |
Prof. RNDr. Tomáš Opatrný, Ph.D. | PřF UP | Odborný garant se zaměřením na přírodní vědy a hudbu |
Mgr. Veronika Pavlová | PdF UP | Asistentka pro záležitosti e-learningu a www (do července 2010) |
Markéta Steidlová, DiS | PdF UP | Asistentka pro záležitosti e-learningu a www (od srpna 2010) |
PaedDr. Mgr. Lubica Nechalová | PdF UP | Koordinátor projektu |
Lenka Hejlová | PdF UP | Administrativní pracovník, koordinátor projektu (od srpna 2010) |
Projekt je veden hlavním řešitelem, který garantuje hladký proběh celého projektu. Svolává pravidelné porady celého řešitelského týmu projektu, dohlíží nad naplňováním klíčových aktivit a dodržováním harmonogramu. Řízení, vedení a koordinace všech zásadních aktivit spjatých s projektem - harmonogramu, klíčových aktivit, výuky, pořádání konferencí, tvorby výukových materiálů. Odborná garance sekce č. 4 zaměřené na hudebně teoretickou a hudebně psychologickou oblast. Další jednotlivé oblasti jsou v kompetenci odborných garantů.
Projektový management je zajišťován Projektovým servisem - interní jednotkou UP a jejím projektovým managerem, ing. J. Skácelem, který spolu s hlavním řešitelem zajišťuje hmotné zabezpečení projektu, shromažďuje podklady pro monitorovací zprávy, zpracovává monitorovací zprávy a dohlíží nad řádným čerpáním finanční dotace.
Odborný garant se zaměřením na aplikace lékařských věd v oblasti hudby. Součástí činnosti bude konkretizovat a odborně posuzovat tématiku, která bude obsahem přednášek, seminářů a workshopů. Bude kontaktovat vhodné odborníky z oblasti z lékařských věd zabývající se příslušnou vědeckou problematikou. Bude členem komise pro posuzování magisterských a doktorských prací v rámci soutěže o nejlepší magisterskou a doktorskou výzkumnou práci.
Odborný garant se zaměřením na aplikace přírodních věd v oblasti hudby. Součástí činnosti bude konkretizovat a odborně posuzovat tématiku, která bude obsahem přednášek, seminářů a workshopů. Bude kontaktovat vhodné odborníky z oblasti z přírodních věd, zabývající se příslušnou vědeckou problematikou. Bude členem komise pro posuzování magisterských a doktorských prací v rámci soutěže o nejlepší magisterskou a doktorskou výzkumnou práci.
Odborný garant sekce se zaměřením aplikace ICT v oblasti hudby. Součástí činnosti bude konkretizovat a odborně posuzovat tématiku, která bude obsahem přednášek, seminářů a workshopů. Bude kontaktovat vhodné odborníky zabývající se integrací IT v oblasti uměleckých, kompozičních a hudebně kreativních aplikací. Bude členem komise pro posuzování magisterských a doktorských prací v rámci soutěže o nejlepší magisterskou a doktorskou výzkumnou práci.
Asistent pro záležitosti e-learningu a www. Zabezpečení všech aktivit spjatých s technickými, administrativními a výukovými záležitostmi e-learningu a www prezentací projektu. Odborná garance výukových materiálů.
Koordinátor projektu. Pracovní náplní koordinátora projektu bude úzce spolupracovat s hlavním řešitelem projektu. Bude zajišťovat organizaci seminářů, přednášek, soutěže, konference a workshopů, bude se podílet na zabezpečování editorských aktivit spjatých s vydáváním sborníku prací, CD nosičů. Bude kontaktovat příslušné subjekty, které se budou formou služeb podílet na realizaci projektu.
Administrativní pracovník Zabezpečení všech aktivit spjatých s administrativními záležitostmi, korespondence, objednávkami, archivací, spolupráce s děkanátem v oblasti personálních a ekonomických záležitostí a projektovým manažerem. Bude úzce spolupracovat s koordinátorem projektu při zabezpečování zejména klíčových aktivit č. 1.
Skupina odborných pracovníků. Příprava a realizace přednášek, workshopů a seminářů. Podíl na výukových materiálech.
Pomocné organizační a technické práce. Příprava seminárních místností, vyhodnocování dotazníků, příprava techniky. Asistenti starající se o handicapované účastníky.
Zahájení projektu: | 1. 8. 2009 |
Ukončení projektu: | 31.7.2012 |
Trvání projektu: | 36 měsíců |
2009 | I | II | III | IV | V | VI | VII | VIII | IX | X | XI | XII |
Workshopy, semináře, konference | X | X | ||||||||||
Vytvoření elektronické databáze odborných výzkumných projektů | X | |||||||||||
Výukové materiály | X | X | X | X | X | |||||||
Soutěž jako motivace a podpora prací výzkumného charakteru | X | X |
2010 | I | II | III | IV | V | VI | VII | VIII | IX | X | XI | XII |
Workshopy, semináře, konference | X | X | X | X | X | |||||||
Vytvoření elektronické databáze odborných výzkumných projektů | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
Výukové materiály | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
Soutěž jako motivace a podpora prací výzkumného charakteru | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
2011 | I | II | III | IV | V | VI | VII | VIII | IX | X | XI | XII |
Workshopy, semináře, konference | X | X | X | X | X | |||||||
Vytvoření elektronické databáze odborných výzkumných projektů | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
Výukové materiály | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
Soutěž jako motivace a podpora prací výzkumného charakteru | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
2012 | I | II | III | IV | V | VI | VII | VIII | IX | X | XI | XII |
Workshopy, semináře, konference | X | X | ||||||||||
Vytvoření elektronické databáze odborných výzkumných projektů | X | X | X | X | X | X | X | |||||
Výukové materiály | X | X | X | X |
Počet osob poskytujících služby: | 12 |
Počet podpořených osob-studentů VŠ: | 92 |
Počet podpořených pracovníků ve VaV v dalším vzdělávání: | 40 |
Datum plánované hodnoty: | 31.7.2012 |